lördag 17 december 2011

Var stolt över hur vi i Sverige är

”Jag skäms över att vara svensk” var en mening som många använde sig utav i sammanhang med att en 91-årig dement tant, vid namnet Ganna skulle utvisas. Grupperna i form av protest spred sig som en löpeld över Facebook, och många var upprörda. Ganna hade ingen som kunde ta emot henne på flygplatsen, och hade ingen aning om vart hon skulle ta vägen när planet kommit fram till Ukraina. Grupperna gick upp i tusentals medlemmar, folk ville protestera på flygplatsen och skickade in mejl till Tobias Billström som är ansvarig minister. Flera hundra skickade det mejlet.

Jag också. Jag gick också med i gruppen. Jag blev också upprörd, förbannad och ledsen för Ganna och hennes familjs skull. I det här sammanhanget kom jag på att Facebook är riktigt, riktigt bra. Likadant med en 13-årig tjej som försvann. Det spred sig som en löpeld, med bilder och information. En vecka efteråt var hon hittad. Oskadd.

Ganna får stanna i alla fall stanna i Sverige, men hur länge vet vi inte. 91 år gammal. Flera grupper på Facebook med tusentals medlemmar i. Flera som har skickat mejl, som har protesterat på flygplatsen. Flera som har gjort en stor insats för Ganna och hennes familj, trots att de är främmande människor.

Och människor skäms över att de är svenska? Varför då? Vi är fantastiska i det här landet. Vilka fina medmänniskor det finns. Skäms inte över att vara svensk. Skäms på regeringen, skäms över migrationsverket. Skäms över de som beslutade det här. Inte över att vara svensk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar