onsdag 7 december 2011

Tänk bara att en kortlek kan vara så mycket.


Stjärnorna är inte bara små pluttar på himlen. Stjärnorna är förknippat med kärlek, med pirr i magen och att mötas sent på natten.

Barnängens schampoo får mig inte att tänka på hallonluktande milt schampoo som inte gör ont i ögonen - det jag tänker på är ett ömt huvud, stelt blodigt hår och en rädsla för att duscha för första gången efter en operation.

Oboy är inte bara en chokladdryck utan någonting som min allra bästa vän dricker till frukost varje dag.

Bandet korn är inte bara ett band med en sångare som har rufsigt långt hår. Det påminner mig om när mina klasskamrater spelade king på rasterna och jag tittade på med hörlurarna i öronen.

Polarbröd är inte bara brödskivor. De är någonting som jag och min barndomsvän alltid fixade och trixade med i micron.

Coca Cola får mig att tänka på när jag var några år yngre och jag satt utanför kiosken med en vän. Vi tävlade om vem som kunde dricka upp den snabbast, och jag förlorade stort. Varenda gång.

Bibeln är inte bara en tjock bok, utan påminner mig om en stor del av min barndom då jag ägnade mycket tid åt att vara i kyrkan, sjunga fina psalmer och umgås med kristna människor.


Skoltak är inte bara någonting med rännor och skorstenar. Det är där jag och mina vänner brukade döda tid efter skolan eller på helger.

En kortlek är inte bara femtiotvå kort. Det är en gammal klasskamrat som trollade varenda tillfälle han fick, alla sena sommarkvällar vi spelade utomhus och korten blåste bort, och även en pojkvän som kan trolla och trixa med kort så oerhört skickligt.

Tänk bara att en kortlek kan vara så mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar