onsdag 7 december 2011

Kopior.


När jag var liten ville jag alltid ha likadana plagg som min bästa kompis. Jag minns att vi till och med köpte likadana tröjor till varandra. Vi hade likadana barbiedockor, döpte dem till samma namn och klädde dem i fina balklänningar. Om den ena skulle göra någonting, skulle givetvis den andra göra det också.

Min bästa vän, eller 'bästis' som man kallade det, var brunhårig och ungefär lika lång som mig själv i den åldern. Vi gillade samma musik, vi älskade samma karaktärer. Pippi Långstrump var en stor favorit. Vi kunde spendera flera timmar med att kolla på tecknade filmer och samtidigt äta vår favoritglass.
...Som för övrigt var chokladglass.

Favoritfärgerna delade vi, vi delade på pengar som vi hittade. Vi ville vara kopior. Till och med när hon opererade sig, för att ha gått snett med ena foten under hela hennes liv, började jag gå snett med samma fot (idag går jag lite småsnett med ena). En dum idé, men jag ville ju vara som henne. Precis så som henne.

Vi köpte likadana cykelhjälmar, likadana dockhus. Vi bar klänningar och en dag bestämde jag mig för att tona mitt hår i ungefär samma färg som henne. Vi var verkligen sådär tighta med varandra.

Kopior.

Idag är jag lite smått svartsminkad, piercad, gillar all sorts musik, älskar fotografering och skriva. Favoritämnena är SO och svenska. Idag är hon blond, gillar smöriga radio- och dunkande technolåtar. Och hon verkligen avskyr att skriva och suckar varenda gång hon får reda på att vi ska skriva argument, eller berättelser i skolan.

Vi är helt olika nu. Vi kanske blev för trötta på att vara de där bästisarna som jämt fick frågan:
- Är ni syskon?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar