onsdag 25 januari 2012

Jag ville bara vara med dig.



Jag vet inte hur många gånger jag tittade ut från den lilla springan på gatulampan precis utanför. Hur det regnade, hur det snöade, hur solen sken, hur hästarna, hur bilarna lät och för att inte tala om fåglarna och vinden. Dimman som ibland la sig i luften utanför, som fick mig att stanna över natten.

Jag brukade alltid fingra på snöret till rullgardinen, och dra den åt fel håll. Du suckade alltid. Jag var alltid tvungen att ställa mig upp i sängen för att dra ner den här rullgardinen, och du hatade det. Jag ställde alltid glaset på fönsterbrädan vilket både du och din mamma förbjöd mig till att göra. Jag ville aldrig ha mat, men ändå smaka av dig. Jag orkade aldrig riktigt ta någon diskussion, cyklade alltid hem när jag blev arg. Jag tog nästan aldrig initiativ till att kyssa dig. Jag festade bort helgerna, bjöd aldrig med mig dig hem under tre års tid, och klagade ofta på att du satt vid datorn. Jag hade alltid för högt ljud på tvn, snarkade när jag sov och tog den mesta platsen i sängen. Jag bjöd aldrig med dig till mina vänner, orkade aldrig hålla kvar min hand i din när vi gick på stan. Det var nog rätt många saker du störde dig på, och det var nog många saker du hatade med att vara tillsammans med mig.

Lika väl så som att jag avskydde när du snurrade mig på stolen, varv efter varv trots att jag bad dig att sluta. Jag klarade inte riktigt av när du krängde i dig all mat, för det såg som att du hade panik. Jag störde mig på att du var så himla glömsk: du glömde plånboken, min födelsedag, min mammas namn, vår ett årsdag. Jag ogillade även att du inte ville lyssna på min musik, utan det var alltid din som spelades i bakgrunden. Jag avskydde att du pratade om droger i positiv anda, och jag förstod aldrig din fascination över MMA och den här grejen med att kunna bryta en axel på några minuter innanför en boxningsring. Jag förstod mig aldrig på de konstiga videoklippen som du och din frisör tittade på, de om knutor, finnar eller övriga kroppsrelaterade äckliga saker. Jag ogillade att du var så himla svår att väcka.

Men det spelar egentligen ingen roll, jag vet att vi inte var det där riktigt bra paret ihop, men jag sökte aldrig någon medalj. Jag ville bara vara med dig.

1 kommentar: