onsdag 25 januari 2012

Han var den där rockstjärnan som tyckte om stjärnorna.

Hans rum var inrett i rött och svart, hade elgitarrer och AC/DCposters på väggarna, gamla spritflaskor och ölburkar på borden, cd-skivor, trummor och en ”emergency subject”-poster med samtalsämnen vi skulle kunna ta upp ifall vi fick någon pinsam tystnad. Det kändes lite som att vi var med i en film och att allting vi pratade om kom från ett manus.Han drack någon slags whiskeylikör och jag drack min tjejiga rosa cider.

Vår plan för kvällen var att bada badtunna. Det är antagligen minusgrader men vattnet är varmt. Jag har varit nojig enda sedan det kom på tals att visa mig i bikini men när det väl sker är det helt okej. Vi pratar om idioter, lust, musik och ställer frågor till varandra med jämna mellanrum. Han var en sådan typisk rockkille som drog paralleller mellan det verkliga livets hårda stunder och svårkomponerade låtar. Han trummade melodier på bröstet och benen så ofta som det gick, spelade luftgitarr och nynnade. Jag kände inte honom men visste redan då att det han älskade var musiken.

Mitt i allt tittar vi upp på stjärnorna och på något sätt hamnar vi ännu närmare varandra. Han pekar uppåt och visar Orions bälte, skorpionen och pratar på om stjärnorna. Han pekar och jag tittar. Vi rörde inte varandra och vi gav inte varandra en enda blick men ändå var det så nära och så intimt. Jag föll aldrig riktigt för honom den kvällen.

Men jag förstod direkt hur mycket han tyckte om stjärnorna, och det gjorde jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar